VIANOR Rannamõisa
E-R 08:30-17:30
655 5152 Leia lähim keskus
Vianor logo

Mustri sügavuse vaatamisest ei piisa – professionaalide nõuandeid järgides saad autole turvalised rehvid

Mustri sügavuse vaatamisest ei piisa – professionaalide nõuandeid järgides saad autole turvalised rehvid

 

17.12.2018

 

Enne talverehvide vahetamist kontrolli mustri sügavust ja rehvitüübist sõltuvalt ka lamellide olukorda või naelte arvu. Rehvivahetuse saab selgeks töö käigus, kuid töö nõuab hoolikat lähenemist. Ebaprofessionaalne tegutsemine võib kahjustada autot või rehve. 

 

Kui saabub aeg vahetada suverehvid talverehvide vastu, siis veendu rehvide kasutuskõlblikkuses. Paljud meist oskavad rehvide mustri sügavust kontrollida kaheeurose mündiga, kuid tegelikult on lihtsam vaadata rehvi kulumismärgiseid. Kõigil Nokian Tyres’i rehvidel on kulumismärgis ehk rehvi pinnale märgitud numbririvi, mis kulub koos rehviga. Suurim näha olev number tähistab alati rehvi allesolevat mustri sügavust.

Piisav mustri sügavus on eriti oluline lögasel teel, libedaga mängib aga tähtsat rolli lamellide ja naelade olukord.

 

Naelte kulumist tasub jälgida

Naelte võimalikult ühtlane kulumine parandab ohutust ja pikendab rehvide kasutusiga. Seadusega on ette nähtud, et parimas ja halvimas seisukorras rehvide naelte kulumise erinevus peab jääma alla 25 protsendi.

- Vaata nalete arvu ja nende väljapaistvust ehk seda, kui kõrgel on naelad rehvi pinnast. Vedavatel ratastel kerkivad naelad veidi ülespoole, seetõttu on esiveolistel sõidukitel suurim naelte väljaulatuvus reeglina esirehvidel. Esi- ja tagarehve tasub piisavalt varakult omavahel vahetada, soovitab Nokian Tyres’i tehnilise klienditeeninduse juht Matti Morri.

Liiklusturvalisuse ameti Trafi uurimuse kohaselt esineb rehvikomplektidel murettekitavalt suuri erinevusi. Uuringus „Naastrehvide olukord riskitegurina“ tõdetakse, et naastrehve tuleks just naelte lahti tulemise või kulumise tõttu sagedamini asendada ja seda sõltumata mustri sügavusest.

Soomes kasutatakse sõidukitel valdavalt naastrehve. Naastrehvide kulumine on varasemast kiirem, sest talved on soojemad ja teede olukord halvem. Lisaks on autod sageli esiveolised, varasemast raskemad ja võimsamate mootoritega. Kulumist kiirendab ka agressiivne sõidustiil.

Naelteta rehvide pidamine tagatakse pinnamustri ja rehvi materjaliga, seetõttu peavad lamellrehvide kasutajad naelte asemel kontrollima lamelle. Pidamise tagavad lamellide teravad servad ja naastrehvidest pehmem kummisegu. Kui lamellide servad on kulunud ümaraks ja madalaks ning paindlikkus on asendunud jäikusega, on rehvi pidavus nõrgem.

Alustuseks õige rehvirõhk

Talverehvid tasub autole paigaldada esimeste öökülmade saabudes, sest varjulistes kohtades võib hommikuti olla jääd.

Rehvivahetus tuleb teostada korralikult. Ebaprofessionaalne tegutsemine võib rikkuda rehvid või viia selleni, et mõni rehvidest sõidu ajal puruneb.

Matti Morri Nokian Tyres’ist tuletab meelde, et näiteks suundmustriga rehvid tuleb paigaldada kindla pöörlemissuunaga. Sellisel juhul on rehvil noolemuster, mis peab pöörlema ettepoole. Valesti paigaldatud rehvide pidamine ei ole talvistes oludes nõuetele vastav. Pöörlemissuuna muutmine võib viia ka naelte enneaegse lahti tulemiseni.

- Talverehvide rõhk peaks õige olema juba enne rehvivahetust. Vahel sõidetakse hooldusesse rehvirõhku kontrollima alles pärast talverehvide vahetamist. Morri tõdeb aga, et kui näiteks kahe rehvi rõhk on väga madal, võivad need kaks kahjustada saada juba teenindusse sõites.

Kui velgedel on koonusmutrid, peab koonus jääma sissepoole. Samuti tuleb jälgida, et velgede tsentreerimisrõngad ei jääks suvevelgede külge. Valesti teostatud rehvivahetusest annab märku sõidu ajal tuntav vibratsioon.

Üksikasju on palju, aga kõik saab selgeks juba töö käigus.

- Õpi alustuseks kogenud rehvivahetajalt. Morri julgustab, et tegemist ei ole kosmosetehnoloogiaga.

Kui sulle aga tundub, et enda oskustest ei piisa, usalda töö lihtsalt professionaalidele.

- Rehvide vahetamine, eriti uuemate autode puhul, ei ole just kõige lihtsam ja samuti on kasvanud rehvide suurused, mis nõuab ruumi ja jõudu, selgitab Vianori toodete ja teenuste juht Juha Mustakangas.

- Vianori rehvihotelli klientidel soovitatakse rehvide vahetamise aeg valida vastavalt ilmastikule. Vahetuse käigus kontrollib professionaal ka rehvide seisukorda. Sedasi saab juht olla veendunud, et autol on turvalised ja õigusaktide nõuetele vastavad rehvid.

Näpunäiteid rehvivahetajale

  • Kasuta münditesti: suru kaheeurone münt rehvi soonde. Kui hõbedane välisserv jääb soonest nähtavale, tuleks rehvid uute vastu välja vahetada. Mündi hõbedase osa laius on 4 mm. Seadusega ette nähtud minimaalne rehvimustri sügavus on 3 mm.
  • Kõigil Nokian Tyres’i toodetel on kulumismärgis ehk DSI, mille abil saab juht veenduda, et rehvid on heas seisukorras ja turvalised. Kulumismärgis näitab rehvimustri peamiste soonte sügavust ehk allesolevat kulumispinda.
  • Veendu, et sul on käepärast velje turvamutrid ja rattavõti ning hea tungraud. Autoga kaasas olev tungraud ei ole mõeldud korduvaks rehvivahetuseks.
  •  Punktid, millest autot on tõsta lubatud, leiad kasutusjuhendist. Samast leiad ka autotootja soovitused rehvirõhu kohta. Talverehvide rõhk peaks olema suverehvidest 0,2 baari suurem.
  •  Rehvide vahetamisel peaks aluspind olema tugev ja tasapinnaline.
  •  Kui autol on valuveljed, pinguta poldid 100–200 km pärast rehvivahetust uuesti üle.
  •  Pärast 6000–8000 kilomeetri läbimist tasub vahetada vedavate ja vabakäigu rataste rehvide asukohad. Seetõttu tasub ka lattu/rehvihotelli jäetavatele rehvidele märkida nende viimane kasutusel olnud asukoht.

 

Nõu andis Nokian Tyres’i tehnilise klienditeeninduse juht Matti Morri ja Vianori toodete ja teenuste juht Juha Mustakangas.

Teised postitused

Minu Vianor

*
*
*

Kontrollkood on saadetud numbrile

Kui kontrollkood ekraanil ja telefonis on sama, kinnita toiming telefonis, sisestades Mobiil-ID PIN1 kood.

Minu Vianor

*
*
*
*
*
*
*   
   Luban enda meilile saata Vianori pakkumisi ja uudiskirju